Směřuje motorsport k elektromobilitě? Zdá se, že ano

Elektrická formule E má za sebou mimořádně úspěšnou čtvrtou sezonu a připravuje se na vstup do nové éry se zcela novými monoposty. Pro příznivce rychlých elektromobilů se ale toho zajímavého připravuje mnohem víc.

Čtvrtá sezona formule E ukázala, jak velký pokrok monoposty s elektrickým pohonem udělaly. Tento šampionát nabídl velmi zajímavé závody s mnoha souboji na tratích a dramatický boj o titul až do úplného finiše. Očekávalo se pokračování souboje dominujících týmů posledních sezon e-dams s podporou Renaultu a Abt, nově v roli továrního týmu Audi. Život jim měly komplikovat další týmy s podporou automobilek DS Virgin, Jaguar Panasonic a indická Mahindra.

Ve formuli E nejde jen o to být nejrychlejší, ale také nejhospodárněji využívat energii, která je k dispozici. Jezdí se s identickými monoposty a jednotnými akumulátory, ale pohonné jednotky si mohou týmy vyvíjet samy. Protože je omezen nejvyšší výkon, vývoj se zaměřuje především na schopnost systému co nejúčinněji rekuperovat energii při brzdění. V tomto ohledu v průběhu sezony udělal největší pokrok tým Audi Sport Abt. Jenže to nestačilo k eliminování ztráty z prvních závodů. Nejvyrovnanější výkony po celou sezonu předváděl Jean-Éric Vergne a po zásluze nakonec vybojoval mistrovský titul i přesto, že jezdil pro malý čínský soukromý tým Techeetah.

V prosinci se v Saúdské Arábii začne psát nová kapitola formule E. Do hry vstoupí nová auta s atraktivnějším vzhledem, vyšší výkonností a především s novými akumulátory, které umožní absolvovat celý závod bez zastávky (dosud jezdci v polovině závodu přesedali do druhého monopostu). Nová auta budou rychlejší, ale jízda bez zastávky bude znamenat potřebu ještě lépe hospodařit s energií. Závěry závodů proto slibují hodně dramatické situace.

Přečtěte si také:  Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických nákladních vozidel o další řešení

S novými monoposty se rozšíří angažování automobilek. Místo Renaultu přijde jeho alianční partner Nissan a do hry nově vstoupí BMW. Výkony mistrovského týmu Techeetah vedly francouzskou značku DS aby ho pověřila svým zastupováním. To je navíc jen příprava na příchod Mercedesu a Porsche v další sezoně.

Součástí doplňkového programu formule E se nově stanou závody vozů Jaguar I-Pace eTrophy. Vozy vyvíjí oddělení Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations a pro jednotlivé týmy je budou připravovat technici firmy M-Sport. Jaguar I-Pace eTrophy pohánějí dva elektromotory o celkovém výkonu 325 kW (442 k). Prvním oficiálně přihlášeným jezdcem je Katherine Leggeová.

Pokud vše půjde podle plánu, tak se k formuli E připojí také závod autonomních vozidel Robocar, rovněž s elektrickým pohonem. V těch si místo závodníků budou měřit síly tvůrci softwaru.

Pokračují rovněž přípravy šampionátu vozů GT poháněných elektromotory a vycházejících ze sériové produkce Electric Production Car Series (EPCS). V první sezoně se budou používat jednotné vozy Tesla Model S P100D v závodní úpravě od organizace Electric GT Holdings a firmy SPV Racing. Největší výkon pohonné jednotky je 585 kW (784 k) a nominální výkon 380 kW. Organizaci Electric GT Holdings nejde jen o závody. Každý závodní víkend chce proměnit ve velký festival propagující elektromobilitu. Desetidílný šampionát EPCS by měl odstartovat 3. listopadu ve španělském Jerezu.

Intenzivní testovací program absolvují nejen vozy Jaguar I-Pace eTrophy a Tesla EGT, ale i další závodní vůz s elektrickým pohonem. Na autosalonu v Ženevě byl představen projekt nové kategorie cestovních vozů s elektrickým pohonem E TCR. Šéf organizace WSC Marcello Lotti se rozhodl jít podobnou cestou, jaká se mu osvědčila už při vytvoření nejúspěšnější současné kategorie pro závody cestovních vozů TCR. Ve spolupráci s automobilkou Seat inicioval stavbu cestovního automobilu vycházející z nosné struktury vozu Leon Club Racer TCR. Místo přeplňovaného dvoulitru vůz Cupra e-Racer pohánějí čtyři elektromotory s celkovým výkonem 300 kW (408 k). Systém pohonu má být dán k dispozici i pro jiné výrobce, aby pro novou kategorii E TCR upravili své vozy. Cupra e-Racer se má ještě letos objevit v některém ze závodů TCR a do budoucna by měla být vytvořena samostatná kategorie vozů s elektrickým pohonem. Původně proklamovaný cíl jezdit už v roce 2019 se nezdá být reálný a už i oficiálně se nyní uvádí rok 2020. Výhodou vozů E TCR je skutečnost, že jednotlivé jízdy TCR jsou dost krátké na to, aby je bez problémů dokázaly absolvovat na jedno nabití akumulátorů.

Přečtěte si také:  Firemním flotilám dominují elektromobily značky Škoda. Většinou je dobíjejí na pomalých nabíječkách

Velkou propagací pro elektromobilitu na závodních tratích samozřejmě byla rekordní jízda vozidla Volkswagen I.D. R v závodě do vrchu Pikes Peak. Tento prototyp, vycházející z předpisů kategorie LMP1, naznačil, kam až může moderní konstrukce vozidel s elektrickým pohonem dojít. Dá se proto předpokládat, že se brzy objeví i závodní kategorie pro podobně atraktivní vysocevýkonná superauta.

A ještě pro na doplnění: od roku 2021 na vozy s elektrickým pohonem přejde mistrovství světa FIA v rallycrossu!